Понеділок, 13.05.2024, 07:16Вітаю Вас Гість | RSS
Великовільшаницький ЗЗСО І-ІІІ ст.
Меню сайту
Категорії розділу
Уроки [52]
Виховні заходи [28]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Освітній портал Львівщини

Каталог файлів


Головна » Файли » Виховні заходи

ТРЕННГ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ «МОЇ 24 ГОДИНИ»
[ Викачати з сервера (9.15 Mb) ] 03.02.2015, 11:50

Хiд тренінгу

1. Казка про загублений час

Один чоловк побачив у лiсi лiсоруба, який iз величезними зусиллями пиляв дерево зовсiм тупою пилкою. Чоловiк запитав його:

— Шановний чому б Вам не нагострити свою пилку?

— У мене немас часу гострити пилку — я повинен пиляти! — простогнав лiсоруб.

2. Оголошення теми

Тренер. «Час... 24 години. Життевi стратегi, проектування, планування та реалiзацiя власного особистiсного потенцiалу через органiзацiю робочого простору: робота, сiм’я, вiдпочинок» - така тема нашого сьогоднiшнього тренiнгу.

3.Вправа «Закiнчiть речення»

Мета: створити позитивне налаштування на роботу, зняти емоцiйне напруження.

Завдання. Закiнчiть речення «Для мене час — це...» (вiдповiдi фiксуються на аркушиках паперу, якими потiм «заповнюсться» верхня частина пiскового годинника).

4. Слайд-шоу «Фiлософiя часу»

Психолог виголошус коротке встулне слово фiлософського змiсту про властивостi, можливостi часу, надії, якi на нього покладаються. Наприклад:

«Що таке час? Хто змiг би нам пояснити це коротко й просто? Час може бути добрим i злим. Сприятливим для одного й небезпечним для iншого. Час лiкуе й дає надiю на краще. Час змушус нас поспiшати жити. Хоча наше життя й так дуже коротке, ми ще й вкорочуємо його, марнуючи час...».

5. Тест «Визначення ефективностi планування»

Iнструкцiя: вiдповiдаючи на питання, оберiть цифру, яка, на Вашу думку, позначас положення, що найбiльше вiдповiдае дiйсностi

На екранi з’являються змiст тестового матерiалу.

 

Ніколи

Рідко

Іноді

Часто

Завжди

Як часто Ви здiйснюєте планування для того, щоб життєвi обставини не виходили з-пiд Вашого контролю?

1

2

3

4

5

Чи фiксуєте, записуєте Ви свої щоденнi плани?

1

2

3

4

5

Як часто Ви використовуте гнучкiсть під час виконання завдань свого плану?

1

2

3

4

5

Як часто у Вас виходить повнiстю виконати всi пункти свого плану на день?

1

2

3

4

5

Як часто Ви плануте час для найбiльш важливих для Вас справ?

1

2

3

4

5

Як часто руйнуються Вашi плани на день через раптово виниклі ситуацй?

5

4

3

2

1

 

Пiдрахуйте загальну кiлькiсть балiв.

Результати

6-10 балiв - ефективнiсть планувайня практично «на нулi».

Вам слiд подумати про використання нових методiв та iнструментiв для пiдвищення ефективностi планування. Порада: влаштуйтеся на курси тайм-менеджменту.

11-15 балiв - ефективнiсть планування нижча за середнiй рiвень.

Можливо, у Вас є власна система планування робочого та особистого часу, але Вам слiд пiдвищити її ефективнiсть, аби зменшити стрес та посилити контроль над ситуацiю.

16 -20 балiв - середнiй рiвень.

Ваша система планування часу працює, але може працювати ще краще. Вам слiд звернути особливу увагу на те, як Ви розставляєте власнi прiоритети, справляєтеся з недоречними обставинами та ситуацiями, або на те, як саме Ви складаєте свiй план на день.

21-25 батiв - рiвень вищий вiд середнього. Ваша система з планування добре прадює. Пiдтримуйте її роботу, перiодично переглядаючи (i для того, щоб упевнюватися, що Ви плануете вирiшення саме тих завдань, якi найбiльш важливi для Вас у життi.

26-30 баiтiв - чудовий планувальник... або людина на межi виснаження.

6. Слайд-шоу Теорiя тайм-менеджменту

  • Будь-яка людина мрiє розширити часовi рамки дня. Але при цьому переконана, що цi рамки суворi й неподоланнi, як стiни, неприступної фортецi: 24 години i все.
  • Навiть якби доба мiстила 96 годин, усi зайнятi люди так само скаржилися б на брак часу. Щоб упоратися iз цiєю проблемою, необхiдно насамперед змiнити свiй свiтогляд. Просто потрiбно захотiти змiнити себе.
  • Ідеться про нову якiсть життя людини як члена iнформацiйного суспiльства. Ця якiсть досягається за рахунок умiння керувати собою, вироблення чiтких особистих цiнностей, формування реальних життєвих цiлей, визначення прiоритетiв.
  • Умiння розпоряджатися своiм часом — життєво важлива навичка. Кожен має створити свою унiкальну систему керування часом.
  • Якщо потрiбно проїхати 100 кiлометрiв на возi, то за його швидкостi 10 кiлометрiв на годину буде потрiбно 10 годин. А якщо їхати на автомобiлi, то потрiбна лише година, до чого тут час? Тут важлива технологiя його використання. Тому проблема браку часу — це проблема не часу, як такого, а ефективностi його використання.
  • Один у цю мить гори зрушує, а iнший як результат пред’являє тiльки свої намiри щось зробити.
  • Витративши час та зусилля на розвиток навичок керування часом, Ви обов’язково досягнете позитивних результатiв.

Правило 10/90

  • Згiдно iз цим правилом, першi 10 % часу, якi витрачаються на попередне планування та органiзацiю роботи, забезпечують економiю не менш цiж 90 % часу на практичну реалiзацiю.
  • Використайте це правило хоча б раз, i Ви переконаєтеся в його достовiрностi.
  • Найбiльш сприятливий час для складання плану роботи на настуттний день - кiнець робочого дня. На це потрiбно 10-15 хвилин.
  • Розплановуємо лише 60 % робочого часу, 40 % залишаємо на форсмажорнi обставини.
  • Чим бiльше ми плануємо, тим бiльше часу в нас є.
  • Генеральний план - мiсячний план - тижневий план - щоденний план.
  • У процесi роботи викреслюйте пувкти зi свого списку-плану за фактом iх виконання. Цiнною для Вас у процесi цього є картина досягнутого. Так народжується вiдчуття успiху та руху вперед. Коли спостерiгаєш себе в процесi послiдовного виконання запланованого, отримуєш мотивацiю та енергiю, необхiднi для того, щоб дiйти до кiнця списку. Одночасно пiдвищується самооцiнка та зростає повага до себе.

Тренер. Уся наша сьогоднiшня робота буде побудована на змiнi нашого ставлення до часу та набуттi знань у практицi ефективного його використання.

Поради-рекомендацiї з розвитку навичок особистого тайм-менеджменту

  • Оптимiзуйте сон i харчування.
  • Розвивайте свої загально-навчальнi та iнтелектуальнi вмiння.
  • Формулюйте та уточнюйте свої цiлi (життєвi, стратегiчнi, поточнi, оперативнi).
  • Виробляйте в себе «вiдчуття часу» й «вiдчуття ефективностi».
  • Робiть перспективнi й поточнi записи («матерiалiзуйте свої думки»).
  • Плануйте свiй час. Ведiть щоденник. Плануйте просто й гнучко (не ставайте «рабом» планiв).
  • Видiляйте найважливiшi справи.
  • Контролюйте себе (рефлексiя).
  • Установлюйте власнi строки виконаняя завдання (геаiiпе), керуючись засадами гнучкого планування.
  • Закладайте часовi резерви (60-20-20).
  • Групуйте однотиiпнi справи.
  • Враховуйте свої особистi якостi (спонтаннiсть - зiбранiсть, сова - жайноронок).
  • Свiдомо враховуйте в робочих планах коливання рiвня працездатностi протягом доби (у ранковий, обiднiй, вечiрнiй час).
  • Будьте завжди готовi до зустрiчi з потрiбними людьми.
  • Оптймiзуйте телефоннi розмови.
  • Максимально використовуйте можливостi свого мобiльного телефону (сигнали, нагадування, диктофон тощо).
  • Не дозволяйте собi вiдкладати справи, посилаючись на рiзнi приводи.
  • Визначте власних внутрiшнiх i зовнiшнiх «убивць» часу.
  • Навчiться швидко перемикатися з однiєї справи на iншу.
  • Використовуйте «метод подвоєння» (справи, якi можна поєднувати).
  • Делегуйте повноваження й перекладайте обов’язки.
  • Створiть собi позитивний тайм-менеджмент-iмiдж (ваше оточення має знати, що Ви цiнуєте свiй i чужий час).
  • Намагайтесь не перевтомлюватися.
  • Заохочуйте себе, мотивуйте.
  • Карайте себе.
  • Живiть «тут i зараз».
  • Найважливiшi завдання виконуйте рано вранцi (вiдчуття успiху).
  • Свiдомо усамiтнюйтеся i встановлюйте «неприйомнi годйни».

7. Вправа Убивцi часу (хронофаги)

Учасники подiляються на групи за картками

«Робота», «Сiм’я», «Вулиця», «Дозвiлля». У групах учасники згадують i записують тi негативнi фактори, якi марнують наш час протягом дня й вiдволiкають нас вiд:

  • група 1 — роботи;
  • група2—сiм’ї;
  • група З — вулицi;
  • група 4 — дозвiлля.

Кожна група презентує своїх «пожирачiв часу». За бажанням можливе розiгрування ситуацiй за ролями. Укладається загальний перелiк.

Інформацiйне повiдомлення (можливе з використанням мудьтимедiа)

Внутрiшнi перешкоди («пожирачi часу»):

  • невміння вiдмовляти й казати «нi»;
  • звичка хапатися за все й одразу;
  • неправильна оцiнка строкiв та обсягiв роботи;
  • бажання завжди бути корисним i допомагати всiм;
  • природна повiльнiсть;
  • вiдсутнiсть звички вести системнi записи;
  • надмiрна товариськiсть;
  • звичка братися до роботи, не забезпечивши себе всiм необхiдним;
  • невмiння визначати прiоритети;
  • звичка кожнi 15-20 хвилин перевiряти пошту (блоти, форуми, сайти);
  • брак вiдпочинку (постiйна сонливiсть);
  • звичка цiлком покладатися на пам’ять;
  • природна неуважвiсть;
  • звичка вiдкладати щоденнi справи на вечiр;
  • невмiння слiдкувати за виконанням програм та планiв;
  • звичка курити.

Зовнiшнi перешкоди (пожирачi часу):

  • затримка пiд час виходу з дому (наприклад, забутi ключi);
  • затримка в дорозi (черта на маршрутку);
  • балаканина з колетами (начебто комунiкацiя);
  • несправностi з комп’ютером i доступом до iнтернету;
  • електронна пошта (спам);
  • наради;
  • пошук папок, ручок, чашки для кави тощо;
  • телефоннi дзвiнки;
  • курси пiдвищення кваліфiкацї;
  • вiдвiдувачi;
  • прослуховування повiдомлень голосової пошти;
  • iншi люди;
  • емоцiї;
  • малопродуктивнi методи;
  • iншi обставини.

8. Вправа «Ловля кайросiв»

Тренер. Усi ми знаеємо, як важливо опинитися у потрiбному мiсцi в потрiбний момент. Але iнодi достатньо просто не упускати вдалi моменти для вирiшення того чи iншого завдання. У стародавнiх грекiв для позначення часу iснувало два рiзних слова — «хронос» i «кайрос».

«Хронос» — це твердий, лiнiйний, звичний нам час. Це той час, що вмiщується в графах щоденникiв та органайзерiв. А «кайрос» — це певний зручний момент, сприятливi обставини для розв’язання завдання.

Учасники залишаються в тих самих групах та практикуються в складаннi плану на день (береться будь-який день за вибором учасникiв: вихiдний, робочий тощо). Кожна група презентус свої плани та разом з iншими вiдшукує, аналiзує пункти плану, якi за певних обставин протятом дня можуть перетворитися на «кайроси».

9.Вправа «Розподiл повноважень»

Теоретичне повiдомлення на тему «Підхiд ПВС»

Установiть «фiльтр» на новi завдання.

Перше, чим Ви можете собi допомогти,— це спробувати зупинити чи принаймнi структурувати потiк доручень, якi надходять.

Новi завдання можна пропускати через своєрiдний «фiльтр» — «чарiвнi питання».

1. Для чото це потрiбно робити?

2. Чому саме я? Можливо, це завдання краще доручити комусь бiльш квалiфiкованому саме в цьому питаннi.

З. Чи можна це перенести в часi?

4. Чому саме в такому виглядi / у такiй формi? Можливо, завдання не обов’язково виконувати в письмовiй формi й підiйде усна. Можливо, не обов’язково приїжджати, а достатньо просто зателефонувати.

У такий спосiб список справ можна значно скоротити.

Iснус анекдот про радянського чиновника, у якого було три цвяхи. Якщо йому надходило згори завдання, вiн вiшав його на перший цвях. Якщо йому через деякий час нагадували про це завдання, вiн перевiшував його на другий цвях. Виконував завдання вiн тiльки в тому вивадку, якщо воно доходило до третього цвяха, тобто йому ще раз про нього нагадували. Таким чином, iз першого цвяха через деякий час знiмався цiлий стос завдань, який вiдправлявся до смiттєвого кошики, оскiльки потреба в них вiдпадала сама собою.

Учасники дiляться на три грули: «Передавати», «Виконувати», «Скасовувати».

Завдання. Проаналiзуйте, що у Вашiй роботi можна передавати (делегувати), що обов’язково виконувати, а що скасовувати взагалi. Чи постраждав би навчальний процес, якби це взагалi нiхто не робив або не робив так часто? Будьте хазяїном, а не рабом нiкому не потрiбних процедур!

За бажанням можливе розiгрування ситуацiй за ролями. Складається загальний список.

10.Тест Хто Ви: “жайноронок” чи “сова”?

Дайте вiдповiдi на запитання й пiдрахуйте кiлькiсть отриманих балiв.

1. У який час Ви прокинетеся, якщо лягли спати на 4 години пiнiше, нiж зазвичай? Тривалiсть Вашого сну нiщо не обмежує.

  • Як завжди — 1 бал;
  • на годину пiзнiше — 2 бали;
  • на 2 години пiзнiше — З бали;
  • на З години пiзнiше 4 бали;
  • на 4 годин пiзнiше — 5 балiв.

2. Скiльки часу Вам буде потрiбно, щоб заснути о 23 годинi, якщо протягом усього попереднього тижня Ви лягали i вставали, коли хотiли?

  • Не бiльше 10 хвилин — 1 бал;
  • 15 хвилин — 2 бали;
  • 20-30 хвилин — З бали;
  • 55-60 хвилин — 4 бали;
  • понад годину — 5 балiв.

3. Якщо протягом тривалого часу Ви будете лягати спати о 23 годинi, а вставати о 7 ранку, на який час припадатиме максимум Вашої фiзичної активностi й працездатностi?

  • Ранок — 1 бал;
  • ранок i день — 2 бали;
  • ранок i вечiр — З бали;
  • день — 4 бали;
  • друга половина дня i ввечiр — 5 балiв.

4. На який час Ви призначали б схiд сонця на своєму незаселеному островi, якби це вiд Вас

залежало?

  • До 5 години — 1 бал;
  • 6 година — 2 бали;
  • 7 година — З бали;
  • 8 година — 4 бали;
  • 9 година — 5 балiв.

5. Протягом тижня Ви лятали спати i вставали, коли хотiли. Зранку Ви повиннi прокинутися о 7 годинi ранку без будильника. У який час Ви прокинетеся?

  • До 6.30 — 1 бал;
  • 6.30—6.50 — 2 бали;
  • 6.50—7.00 — З бали;
  • 7.00—7.10 — 4 бали;
  • пiсля 7.10 — 5 балiв.

6. Вам потрiбно викроїти в робочому розкладi 3 години для надзвичайно вiдповiдального проекту. Який час Ви оберете?

  • 8-10 година — 1 бал;
  • 9-12 година — 2 бали;
  • 10-13 година — 3 бали;
  • 11-14 година — 4 бали;
  • 12-15 година — 5 балiв.

7. Якщо Ви не спите у звичний для Вас час, то коли Ви відчуваєте брак сил (млявiсть, сонливiсть)?

  • Тiльки перед сном — 1 бал;
  • пiсля сну й пiсля обiду — 2 бали;
  • у пообiднiй час — 3 бали;
  • пiсля обiду й перед сном — 4 бали;
  • тiльки пiсля сну — 5 балiв.

8. Якщо Ви можете спати, скiльки хочете, то в який час зазвичай прокидаєтеся?

  • О 7 ранку чи ранiше — 1 бал;
  • о 8 годинi — 2 бали;
  • о 9 годинi — 3 бали;
  • о 10 годинi — 4 бали;
  • об 11 годинi чи пiзнiше — 5 балiв.

Тепер пiдрахуйте кiлькiсть отриманих балiв.

Менше 16 балiв — типовий «жайноронок» (ранковий тип).

Виконуйте важливi справи в першiй половинi дня, а вечiрнi години присвятiть вiдпочинку. Рiшучо вiдмовтеся вiд понаднормової роботи й намагайтеся не працювати вночi: у Вашому випадку це може призвести до внутрiшнiх захворювань.

16-20 балiв — помiрний «жайноронок» (ранково-денний тип).

Перiод максимальної прадездатностi й пристосуаївальнi можливостi ширшi, нiж у типових «раннiх пташок». І все-таки не переоцiнюйте запас мiцностi свого органiзму — перехiд на нiчний спосiб життя може вибити Вас iз колiї й несприятливо позначиться на здоров’ї.

21-27 балiв — «голуб» (денний тип).

Ви можете жити за будь-яким розпорядком, однак рiзка змiна режиму небажана. Щоб поступово перейти на новий розклад, потребуватиметься не менше мiсяця.

28-32 бали — помiрна «сова» (вечiрньо-денний тип).

Блискучi iдеї починають приходити у Вашу голову увечерi. Було б непогано планувати свою роботу, враховуючи це.

Понад 32 бали — типова «сова» (вечiрнiй тип).

Iз Вас вийшов би iдеальний черговий лiкар, астроном, журналiст i диспетчер нiчних польотiв. Але навiть пiд загрозою розстрiлу Ви не зможете приходити вчасно на роботу, яка починається до 2 години дня! Якщо Вам будуть докоряти через це, виправдайтеся словами Френсiса Бекона: «Природу найлегше пiдкорити, пiдкоряючись їй».

Завдання. Спробуйте вiдшукати своїх «братiв менших» за покликом душi, об’єднайтеся у гругiи «сони», «жайворонки», «голуби» та розробiть рекомендацiї для адмiвiстрацiї щодо бiльш продуктивної, якiсної роботи iз «совами», «жайноронками», «голубами».

11. Рефлексiя

Знову закiвчiть речення «Для мене час — це . . . ». Вiдповiдi фiксуються на елементах пiскового годинника, але тепер заповнюсться нижня його частина. Продуктивна робота тренінгової групи сприяє поширенню знань про час та його ефективне використання, тож з’являються новi мiркування iз цього приводу. Вiдповiдi учасникiв, динамiка їхнiх думок дають психологовi можливiсть проаналiзувати ефективнiсть проведеного тренiнгу (порiвняльний аналiз верхньої частини годинника (початок тренiнгу) з нижньою (завершення тренiнгу): висловлювання мають змiнитися).

Пiсня 0. Газманова «Нарисовать мечту»

ДОДАТОК 1

Крилатi вислови про час

Природу найлегше пiдкорити, пiдкоряючись їй.

(Френас Бекон)

Засобами плануваннями переносимо майбутнє в теперiшнiй час, завдякй цьому маємо можливiсть зробити що-небудь стосовно нього вже зараз. (Алан Лейкiн)

Незапланованi дiї - суть причини всiх невдач.

(Алекс Ма ккензi)

Формула шести «П»: «Планированим предваряют правильные поступкй и предотвращают плохие».

Правило 10 1 90

Згiдно iз цим правилом, першi 10 % часу, якi витрачаються на попередне планування та органiзацiю роботи, забезпечують заощадження не менше нiж 90 % часу на практичне виконання

Якщо нiщо iнше не допомагає, прочитайте нарештi iнструкцiю. (Аксёома Канна)

Хоча життя й так коротке, ми ще бiльше його вкорочуємо, марнуючи час. (Вiктор Гюго)

ДОДАТОК 2

Поганялки для лiнi

Бiзнес, як i автомобiль, сам котиться тiльки вниз.

Тим, у кого немає власних цiлей, доводиться працювати на тих, у кого вони є.

Ентузiазм заразний, його вiдсутнiсть теж.

Мозок частiше iржавiє, нiж зношується.

Переможець говорить «Зроблю!» i процвiтає. Невдаха говорить «Постараюся!» i зазнае невдачi.

Ледачий нiколи не зробить подвигу, йому лiнь.

Якщо Ви не вирушите, то однозначно не прибудете.

Сила особистостi вимiрюється здатнiстю завершувати справи.

Люди зможуть мати все те, що забажають, якщо перестануть вiрити в те, що не зможуть мати все, що забажають.

Ледар здобуває всi вади, якi тiльки вiдомi людству. Багато людей проживають життя в напiвдрiмотi.

Уникаючи ризику, багато хто намагається пройти по життю навшпиньках, щоб благополучно дiстатися до смертi.

Якщо зарити голову в пiсок, напевно одержиш копняка пiд зад.

Мозок подiбний до парашута: дiє найефективнiше, коли вiдкритий.

Бiльшiсть людей зазнають поразок у життi тому, що спецiалiзуються на дрiб’язках.

Вiдсутнiсть бажаного свiдчить про вiдсутнiсть стовiдсоткової цiлеспрямованостi.

Люди, якi заблукали в життi, зазвичай плентаються за тими, хто блукас в думках.

(Підготувала психолог Бойко І.І.)

Категорія: Виховні заходи | Додав: Великовільшаницька
Переглядів: 884 | Завантажень: 31 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Друзі сайту