Мета:поглиблення та систематизація знань про основні форми рельєфу Землі; розвиток первинних умінь характеризувати географічне положення гір на фізичній карті, складати їх комплексну характеристику; виховання оригінального творчого мислення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, плакатний папір, кольорові маркери, слайди гірських вершин,фільм про Карпати.
Опорні поняття: презентація форми рельєфу, гори, рівнини.
Базові поняття : гірська країна, область складчастості, частини гірської країни, класифікація гір, географічне положення гір.
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Прийом «Географічна розминка» — взаємоперевірка (робота в парах)
Учні ставлять один одному запитання за фізичною картою, визначаючи положення великих рівнин.
2. «Географічний крос»
Необхідно доповнити фрази, запропоновані вчителем, відомостями, яких не вистачає.
• Рівнини, абсолютна висота яких не перевищує 200 м, називають...
• Вторинні рівнини утворюються на місці...
• Нанесеннями річок утворені такі рівнини, як...
• На території України найбільшими низовинами є...
• Гірські породи, що складають рівнини, мають, як правило, походження...
2. «Вірю — не вірю»
• Чи вірите ви, що в Україні велику площу займають височини?
• Чи вірите ви, що деякі рівнини можуть утворюватися з із руйнованих гір?
• Чи вірите ви, що всі рівнини на фізичній карті зображені зеленим кольором?
• Чи вірите ви, що дно давнього моря може стати рівниною?
• Чи вірите ви, що у формування Придніпровської низовини «брала участь» річка Дніпро?
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Приваблива мета»
Відомий поет і співак Володимир Висоцький в одній зі своїх пісень написав такі рядки: «Краще гір можуть бути гори на яких я ще не бував». Багато альпіністів, які підкорили гірські вершини, стверджують, що немає нічого прекраснішого у світі, ніж застигла краса німотних гірських вершин. І, незважаючи на постійні небезпеки, вони знову прагнуть підкорити нові недоступні висоти. Чим же так приваблюють їх гори? Хто хоч раз бачив, хоча б здалеку, загадкову вершину Демерджі в Криму, напевно, відчув надзвичайне захоплення від неповторної краси природи...
Сьогодні на уроці ми спробуємо розгадати деякі загадки природи, з’ясувавши, як утворюються гори, які процеси беруть участь у їх формуванні, де на Землі можна побачити найвищі гірські вершини.
IV. Вивчення нового матеріалу
Розгорнутий план етапу
1. Гори та їх класифікація.
(Робота з текстом підручника)
Завдання:
а) сформулювати поняття «гори» та записати його в зошити;
б) скласти схематичний рисунок з позначенням елементів гори: підніжжя, вершини, схилів;
в) скласти схеми класифікації гір за висотою, утворенням, віком.
Перегляд слайдів .
2. Характеристика окремих гірських систем.
Перегляд слайдів.
3.Перегляд короткого фільму про Карпати.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Прийом «Міні-практикум»
Позначення на контурній карті гірських систем світу.
2. Прийом «Експрес-тест»
1. Українські Карпати та Кримські гори за висотою належать до гір:
а) високих;
б) середніх;
в) низьких.
2. Найвищими горами у світі є:
а) Кавказькі;
б) Гімалаї;
в) Анди.
3. Молоді гори зазвичай мають вершини:
а) гострі;
б) округлі;
в) пласкі.
4. Переважну частину території України займають:
а) гори;
б) плоскогір’я;
в) рівнини.
5. На фізичній карті гори зображують відтінками кольору:
а) зеленого;
б) жовтого;
в) коричневого.
VI. Підсумки уроку
Заключне слово вчителя
Рельєф поверхні Землі надзвичайно різноманітний. Найбільші його форми — материки та западини океанів. На суші та дні океану виділяють дві основні форми рельєфу: гори та рівнини. Гори й рівнини розрізняють за багатьма характеристиками: за висотами над рівнем моря, віком, способом утворення тощо. Територія України переважно рівнинна. На заході країни розташовані середньовисотні гори Карпати, на півдні — Кримські гори.
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати параграф підручника.
• Знайти в Інтернеті інформацію походження Карпат і Кримських гір.
(Підготувала вчитель географії Листвак Г.І.) |